Autor: Justyna Sekuła | 25 stycznia 2013 |

Strajki na kolei – co z odszkodowaniem?

Strajki na kolei – co z odszkodowaniem?  						
		 | Fot: derived_, Justyna Sekuła / 
		CC BY

Jeżeli dzisiejszego ranka podróżowaliście pociągiem, istnieje duże prawdopodobieństwo, że natrafiliście na problemy pt. „opóźnienie pociągu”, „pociąg nie przyjechał”, spowodowane ogólnopolskim strajkiem ostrzegawczym na kolei. Z danych przedstawionych przez PKP wynika, że w godzinach strajku na torach znajdowało się niemal tysiąc pociągów pasażerskich dziewięciu przewoźników. Związkowcy buntują się przeciwko zmianom w systemie naliczania ulg dla pracowników spółek kolejowych oraz dla kolejowych emerytów. Czy my, jako pasażerowi, możemy domagać się zwrotu kosztów zakupionego biletu lub odszkodowania?

Rzecznik Urzędu Transportu Kolejowego, Maciej Domański, tłumaczy, że sytuacja związana ze strajkiem rozpatrywana jest tak samo, jak wszystkie inne, w których dochodzi do opóźnienia pociągu. Oznacza to, że możemy zrezygnować z podróży i otrzymać w związku z tym pełen zwrot kosztów biletu, zmienić termin wyjazdu lub trasę. PKP Intercity i Przewozy Regionalne potwierdzają, że respektują te zasady.

Jeżeli do opóźnienia dochodzi już w trakcie podróży, jako pasażerowie mamy możliwość możliwość rezygnacji z jej kontynuowania i w takim przypadku otrzymamy zwrot kosztów za tę część trasy, której nie odbyliśmy, możemy również zmienić pociąg. Jeżeli opóźnienie pociągu powoduje bezcelowość zaplanowanej podróży, możemy wrócić do miejsca, w którym ją rozpoczęliśmy – przysługuje nam wtedy całkowity zwrot kosztów biletu i bezpłatny powrót do punktu wyjazdu. Trzeba pamiętać jednak o tym, że przewoźnik ma prawo zażądać udokumentowania faktu, że dalsza podróż nie miała sensu, bo np. koncert, na który się wybieraliśmy już się skończył.

Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku pociągów międzynarodowych oraz w relacji krajowej typu: ekspres, intercity, express intercity, eurocity oraz euronight – nie tracąc prawa do przewozu możemy zażądać od przewoźnika rekompensaty za opóźnienie pomiędzy podanym na bilecie miejscem wyjazdu i miejscem docelowym, za które nie otrzymaliśmy zwrotu kosztów biletu. Rekompensata taka to 25 % ceny biletu, jeżeli opóźnienie wynosi od 60 do 119 minut i 50 proc. w przypadku opóźnienia o 120 minut lub więcej. Nie możemy ubiegać się o odszkodowanie, jeżeli przed zakupieniem biletu zostaliśmy poinformowani o opóźnieniu lub w sytuacji gdy opóźnienie w wyniku kontynuacji podróży innym połączeniem lub poprzez zmianę trasy jest krótsze niż 60 minut.

Zawsze, niezależnie od wymienionych wyżej praw, możemy dochodzić odszkodowania od przewoźnika na drodze cywilnej jako powód podając nienależyte wykonanie umowy.

Jeżeli planujemy ubiegać się o rekompensatę za opóźnienie pociągu musimy zgłosić się do konduktora lub pracownika punktu informacyjnego na danej stacji o poświadczenie tego faktu na bilecie.

Zobacz też

Zobacz również


Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *



strzałka do góry