Most Rialto - opis atrakcji
Można śmiało powiedzieć, że Ponte di Rialto, czyli Most Rialto to jedna z najbardziej rozpoznawanych, tego typu budowli na świecie. Jest to najstarszy most wybudowany nad weneckim kanałem Grande. Most ten prawie do końca XIX w. był jedynym, który znajdował się nad tym kanałem.
Jako pierwszy powstał tu most pontonowy stworzony na zlecenie doży Sebastiana Ziani – miało to miejsce w 1181 r. Nazwano go Ponte Della Moneta, co oznacza Most Monety. Wiele osób uważa, że stało się tak z uwagi na znajdującą się w pobliżu mennicę. Osobą, która zaprojektowała ten pierwszy most był Nicolo Barattieri. Już niecałe sto lat później, bo w 1250 r. konstrukcja pontonowa została zastąpiona drewnianą. Jednak tą zniszczono w 1310 r. w czasie rebelii przeciw Bajemonte Tiepolo. Kiedy most został odbudowany, aby móc go utrzymać na jego powierzchni umieszczono kramy kupieckie a od handlarzy pobierano opłaty czynszowe, które przeznaczane były właśnie na ewentualne naprawy mostu. Jednakże drewniana konstrukcja okazała się zbyt słaba, aby utrzymywać tłum, który na niej przebywał – zawalał się jeszcze dwukrotnie na przestrzeni stu lat, w 1444 r. oraz w 1524 r.
Konstrukcja kamienna mostu, w formie, jaką znamy dzisiaj powstała w latach 1588-1591. Stworzono ją według projektu Antonio da Ponte. Ponownie umieszczono tu kramy kupieckie, które oddzielono arkadami. Kramy ustawione są w środku wzdłuż przęsła. Zaś między poszczególnymi kramami jest uliczka dla przechodniów, którzy mogą również skorzystać z przejść przy balustradach. Most ma wysokość 7,23 cm, a jego rozpiętość sięga 28,8 m.
Dzisiejsza nazwa mostu pochodzi od obszaru położonego w jego pobliżu. Rialto (nazwa pochodzi od słów rivo alto oznaczających wysoki brzeg) było jednym z pierwszych terenów zasiedlonych wchodzących w skład dzisiejszej Wenecji. Z czasem powstawały tu budynki o dużym znaczeniu dla miasta, region ten stał się centrum finansowo-handlowym całej republiki. W okolicy mostu powstał już w XII wieku pierwszy na terenie Europy bank państwowy. Otwarto tu również urzędy do spraw morskich oraz związanych ze skarbem państwa
Most jest na tyle charakterystyczny, że chciano umieścić grafikę go przedstawiającą na banknocie Euro o nominale 50 E. Jednak projekt ten ostatecznie nie został zaakceptowany.