
Pasażerom podróżującym liniami lotniczymi przysługuje prawo do odszkodowania za odwołany lub opóźniony lot. Nie zawsze jednak opóźnienie bądź odwołanie lotu będzie kwalifikowało się do wypłaty odszkodowania. Kiedy więc mamy prawo ubiegać się od przewoźnika należnego nam świadczenia?
W dniu 11 lutego 2004 r. Parlament Europejski i Rada ustanowili rozporządzenie, regulujące kwestie wypłaty odszkodowań i pomocy dla pasażerów, w przypadku odmowy przyjęcia na pokład lub odwołania bądź dużego opóźnienia lotów. Dzięki tym aktom prawnym pasażer może samodzielnie ubiegać się o odszkodowanie od linii lotniczych. Jeśli będą one uchylać się od odpowiedzialności, ignorując zgłoszone przez konsumenta wniosku reklamacyjne, wówczas konieczne okaże się odwołanie się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a nawet wkroczenie na drogę sądową.
Można oczywiście zatrudnić wyspecjalizowanego pośrednika, który w naszym imieniu będzie walczył o należne nam odkodowanie – jedną z nich jest Air Advisor.
Najprościej jest skorzystać z formularza reklamacyjnego, znajdującego się na stronie internetowej przewoźnika. W opinii należy opisać szczegółowo zdarzenie oraz podkreślić długość ostatecznego opóźnienia. W załącznikach można umieścić dodatkową dokumentację, faktury lub zdjęcia. Wykazanie poniesionych przez pasażera strat nie jest, co prawda konieczne, ale rzetelne udokumentowanie sprawy na pewno nie zaszkodzi. Warto również wskazać przepisy, na podstawie których przysługuje nam prawo do odszkodowania.
Jeśli dojdzie do odwołania lub opóźnienia lotu pasażer ma prawo ubiega się o odszkodowanie w następującej wysokości:
Nie zawsze będzie nam przysługiwało odszkodowanie z powodu odwołanego lotu. Nie otrzymamy go jeśli:
Jeśli przewoźnik lotniczy zaoferuje nam lot alternatywny, którego czas przelotu nie przekroczy:
wówczas może pomniejszyć odszkodowanie nawet o 50 proc.
Linie lotnicze nie są zobowiązane do wypłacenia odszkodowania również, gdy opóźnienie lub odwołanie lotu nie powstało z winy przewoźnika, np. z powodu awarii samolotu, załamania pogody czy strajku pracowników.
Lotnicze prawo unijne dotyczące odszkodowania za opóźniony lot bądź w przypadku jego odwołania jest bardzo konkretne i sformalizowane, natomiast w innych krajach na świecie już niekoniecznie. Przykładowo, w Stanach Zjednoczonych wiele kwestii zależy od polityki wobec pasażerów, m.in. wizerunkowej jaką prowadzi dany przewoźnik. Nie mniej jednak niektóre linie, działające poza krajami Unii Europejskiej, także przewidują odszkodowania dla podróżnych.