
Odszkodowanie za odwołany lot staje się coraz częstszym zjawiskiem w skali światowej. Dziwić to nie może, gdyż podróżowanie samolotem na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci zyskało niemałą popularność. Oferuje komfort i wygodę, szybkość przemieszczania się nawet w odległe miejsca Ziemi, a także bezpieczeństwo (statystycznie jest to najbezpieczniejszy środek transportu). Co jednak w sytuacji, gdy nasze plany urlopowe lub biznesowe zostały zakłócone z winy przewoźnika? Jak wysokie odszkodowanie (i czy w ogóle) nam przysługuje?
Odwołany lot zapewne należy do grona przykrych niespodzianek. Jego pokłosiem mogą być straty finansowe związane z niepojawieniem się na wakacjach czy też ważnym spotkaniu. W takich przypadkach przewoźnik zobowiązany jest do zwrotu kosztów biletu lub ustalenia alternatywnego terminu przelotu. Jednak to nie wszystko. Niedoszłym pasażerom przysługuje odszkodowanie za odwołany lot. Nie wszyscy korzystają z tej możliwości czy to z niewiedzy, czy też zniechęceni działaniami przewoźnika. Od czego należy zacząć?
W pierwszej kolejności należy wiedzieć, jakie kwoty można uzyskać w tego typu sytuacjach. Wszystko zależy od długości lotu, który miał się odbyć – im dłuższy tym większe odszkodowanie. Jest to odpowiednio 250 euro (do 1500 km), 400 euro (1500-3500 km) i aż 600 euro (powyżej 3500 km). Nierzadko przewoźnik proponuje inną formę rozliczenia jak gotówka, zastępując ją np. czekami podróżnymi (voucherami) na poczet przyszłościowych lotów. Co ważne: przewoźnik jest zwolniony od odpowiedzialności w przypadku odwołania lotu nie z jego winy, np. w związku z warunkami atmosferycznymi czy też politycznymi.
W przypadku opóźnionego lotu pasażer również może wnioskować o odszkodowanie (jeśli spóźnienie jest dłuższe niż 3 godziny). Podobnie jak w przypadku odszkodowania za odwołany lot, kwota uzależniona jest od odległości miejsca docelowego. Warto pamiętać, że zwrot kosztów za bilet przysługuje po upływie 5 godzin od planowego odlotu, a w ekstremalnych przypadkach wszelkie koszty związane z noclegiem oraz wyżywieniem pokrywa przewoźnik.
Jak zostało wspomniane powyżej, część osób nie dochodzi swoich praw, poddając się odmowom przewoźników, próbujących uniknąć dodatkowych kosztów. Po odrzuconym wniosku o wypłatę odszkodowania przysługuje jeszcze złożenie reklamacji, po której (w przypadku ponownego odrzucenia) pozostaje droga sądowa. Dla osób, które chcą tego uniknąć, dobrym rozwiązaniem będą firmy pośredniczące w całym procederze, jak firma Givt. Z tego typu pomocą odszkodowanie za odwołany lot staje się sprawą prostszą.