
Działalność branży e-commerce można podzielić na samodzielnie funkcjonujące sklepy i platformy sprzedażowe. Każdy sprzedawca musi podjąć decyzję, czy chce budować wizerunek własnej marki, czy korzystać ze stron typu market place. Co warto wiedzieć o serwisach sprzedażowych?
Platformy sprzedażowe to portale internetowe, które umożliwiają użytkownikom sprzedaż produktów lub usług online. Są to miejsca, gdzie handlowcy czy producenci wystawiają towary wraz ze zdjęciami i opisami, a kupujący mogą je przeglądać, porównywać i zamawiać.
Poszczególne platformy sprzedażowe oferują różne modele działań. Na niektórych z nich dostępne są np. aukcje, gdzie klienci mają opcję licytowania przedmiotów i kupowania ich w zaproponowanej samodzielnie cenie. Na wielu serwisach działają zarówno osoby prywatne, jak i firmy.
Nieustannie rosnąca popularność zakupów online sprawia, że coraz więcej sprzedawców decyduje się na dołączenie do grona użytkowników takich platform. Natomiast konsumenci doceniają ich szerokie oferty i konkurencyjność cenową.
Zdecydowanie najpopularniejszą platformą sprzedażową w Polsce jest Allegro. To strona działająca od lat, która zrzesza masę sprzedawców, a każdego miesiąca przyciąga kilkanaście milionów użytkowników. To serwis cieszący się dużym wskaźnikiem zaufania wśród kupujących, przez co wielu handlowców postanawia do niego dołączyć.
Bardzo popularna jest także strona OLX. To platforma sprzedażowa, która służy również jako portal z ogłoszeniami. Można tam zarówno wystawiać produkty i usługi na sprzedaż, jak i poszukiwać pracowników do swojej firmy. OLX, podobnie jak Allegro, to platforma, która pozwala na sprzedaż w formie dropshippingu.
Dropshipping to model biznesowy, który polega na pośredniczeniu pomiędzy producentem produktów a klientem. Sprzedawca zajmuje się sprzedażą i promocją towarów, a asortyment komponuje na podstawie ofert proponowanych przez różnych hurtowników. OLX pozwala na integrację systemów sprzedażowych chociażby ze Sky-Shop – platformą dla wszystkich chcących zająć się dropshippingiem.
Kolejny znany serwis sprzedażowy to Empik Place. Można na nim zamówić nie tylko książki i czasopisma, ale także mnóstwo innych produktów od zupełnie innych producentów niż popularna księgarnia. Tam również da się wdrożyć działania dropshippingowe.
Dropshipping cechuje się dużą elastycznością prowadzenia biznesu. Sprzedawca może dowolnie kompletować i zmieniać swój asortyment. Nie musi magazynować samodzielnie wszystkich towarów, ale powinien zachować ostrożność przy dobieraniu producentów do współpracy. Najlepiej korzystać z baz hurtowników typu Sky-Shop, które gromadzą sprawdzonych dostawców i pomagają łatwo i szybko zintegrować system sprzedażowy z magazynowym.
Podczas poszukiwań idealnej platformy sprzedażowej dla swojego biznesu warto zwrócić uwagę na kategorie produktów, jakie da się na niej wystawiać. Niektóre serwisy mogą mieć ograniczone możliwości dotyczące typów towarów. Ważna jest także wysokość prowizji, jaką pobiera serwis za przeprowadzone transakcje.
Handel za pośrednictwem platform sprzedażowych pozwala na szeroki zasięg działania. Sprzedawca nie musi budować marki od zera, lecz korzysta ze znanego serwisu, który cieszy się już powodzeniem i zaufaniem ze strony konsumentów. Popularność portalu sprawia, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że oferta trafi do tysięcy, a nawet milionów użytkowników.
Wystawienie produktów i usług na platformie sprzedażowej jest zazwyczaj łatwe i szybkie. Dzięki temu nawet małe firmy czy osoby prywatne szybko rozpoczną sprzedaż online. Jeśli interesuje je dropshipping, muszą postawić na serwisy, które oferują prostą integrację systemów bez zbędnych zawirowań technologicznych.
Wiele platform sprzedażowych pozwala wystawiać przedmioty za darmo, a opłaty pobiera się w przypadku dokonania sprzedaży. Sprawia to, że początkowy koszt uruchomienia działalności handlowej staje się znacznie niższy, niż można się było spodziewać.
Co więcej, serwisy udostępniają konsumentom bezpieczne metody płatności i wszelkie zabezpieczenia niezbędne do przeprowadzania transakcji. To zwiększa zaufanie klientów i sprawia, że ci chętniej dokonują zakupów.
Do minusów sprzedaży na takich platformach należy zaliczyć dużą konkurencję. Wielu sprzedawców wystawia tam swoje produkty, co sprawia, że bywa trudniej zwrócić uwagę poszczególnych klientów. Trzeba poświęcić czas na analizę konkurencji i wiedzieć, jak przekonać odbiorców do zakupów.
Sprzedawcy w serwisach handlowych mają ograniczoną kontrolę nad wizerunkiem marki i doświadczeniem klienta. To problematyczna kwestia dla osób, którym zależy na budowaniu konkretnego oblicza swojej firmy. Może to też niekiedy utrudniać niektóre działania marketingowe.
Im wyższa sprzedaż, tym z większymi prowizjami muszą się liczyć handlarze. Wpływa to na ostateczne zyski, dlatego warto sprawdzać, jaki procent ze sprzedaży trafia do założycieli platform.
Kupowanie na platformach sprzedażowych to masa korzyści dla konsumentów. Przede wszystkim mają oni dostęp do bardzo szerokiego asortymentu od wielu producentów. Mogą dowolnie sortować, filtrować i porównywać towary między sobą. Serwisy bardzo często umożliwiają założenie kont, w których da się zapisać, m.in. dane adresowe i ulubione sposoby doręczeń. Dzięki temu każde zamówienie składa się szybko, bez zbędnego uzupełniania formularzy.
Platformy sprzedażowe oferują także pakiety dla stałych klientów. Dzięki nim można dokonywać zakupów np. z darmową dostawą, jeśli osiągnie się ustaloną wartość koszyka. W serwisach znajduje się wiele opinii innych konsumentów, które ułatwiają wybór odpowiednich, sprawdzonych towarów.
Trudno szukać wad zakupów w serwisach sprzedażowych, ale należałoby do nich zaliczyć brak opcji osobistego obejrzenia towarów. Często nie zna się też dobrze marek, u których składa się zamówienia, co bywa kłopotliwe dla osób wymagających np. określonych standardów etycznej produkcji.