#10. Gotthard Bahn
Przełęcz Świętego Gotarda już w średniowieczu stanowiła jeden z głównych punktów przeprawy przez Alpy. Swój status zachowała do dnia dzisiejszego, będąc ważnym punktem na mapie drogowej Europy. Ważnym wydarzeniem dla historii światowego transportu było rozpoczęcie budowy linii kolejowej przez Przełęcz. Ukończono ją w 1882 roku, już po śmierci głównego inżyniera Louse’a Favre. Projekt trasy był prawdziwym majstersztykiem. Większość z 270 kilometrowego odcinka przebiegała na lub w obiektach inżynieryjnych. Rozwieszono tu 1234 mosty, w skałach wykuto 80 tuneli, z których najdłuższy, przebijający alpejski grzbiet pod Przełęczą Świętego Gotarda ma długość 15 kilometrów. Wiele z tuneli posiada wjazdy i wyjazdy na różnych poziomach. Obecnie trwają prace nad wydrążeniem nowoczesnego, odpowiadającego najwyższym normom bezpieczeństwa tunelu kolejowego, który zastąpi ponad stuletniego starszego brata. Jego otwarcie planowane jest na 2017 rok.